lørdag 21. januar 2012

Nei, nei, nei!

Skal Natt-NM og Ultralang-NM legges ned? Nei, mener jeg. Ja, mener Nord-Trøndelag O-krets. Argumentene holder ikke mål i mine øyne..

1. Fokus på internasjonale øvelser
* Fokus på de øvelser som inngår i VM-programmet blir redusert ved NM i andre øvelser.

- Så da er det bare å vente på NM i knockout-sprint, NM jaktstart, NM sprintstafett etc. DET gir mindre status og mindre fleksibilitet.

2. Økt status til NM
* For mange NM gir hvert NM lavere status.

- Tilbake til tiden med bare langdistanse og stafett i NM da? Natt-NM har stor status, Ultralang har ikke helt funnet fotfestet enda, men det har blitt bedre de siste årene. At nye internasjonale øvelser som knockoutsprint, fellesstart og jaktstart skal gi høyere status tror jeg ingenting på.

3. Forbedret norgescup
* Fjerning av 2 NM gir økt fleksibilitet for å tilpasse norgescupen til internasjonal terminliste hvert år.
* NM er mer ”obligatorisk” enn norgescup. Flere norgescupløp i stedet for NM gir løperne mulighet til å prioritere bort enkelte løp for å tilpasse reisebelastning.
* Mindre klubber kan lettere ta på seg norgescupløp enn NM’er.

- Man ønsker altså at løpere skal bortprioritere løp og tilpasse reisebelastningen fremfor å sørge for så mange nasjonale løp som mulig med best mulig deltakelse. Fra en forenklet synsvinkel virker det som om man vil la løpere "slippe" å løpe så mange nasjonale konkurranser. Er det virkelig slik at løpere føler NM er et onde som man MÅ delta på? Jeg kjenner meg ikke igjen, og med tanke på at jeg tilhører den andelen løpere i Norge som faktisk har hatt størst reisebelastning ettersom jeg kommer fra utkant-Norge og jeg har tilhørt en "utkant-klubb" i hele min juniorkarriere, burde jo jeg tilhøre den gruppen som klager på "reisebelastning". Men hvilken forskjell utgjør det å bytte ut NMer med Norgescupløp? Man må jo fortsatt reise dit, og reisebelastningen blir jo den samme om man reiser til Haugesund for å løpe NM eller om man reiser til Haugesund for å løpe Norgescup. Det eneste som kan rettferdiggjøre et slikt argument er at man a) ikke legger opp for at like mange skal løpe Norgescupløp, b) arrangerer færre nasjonale løp totalt sett, altså ikke erstatter nedlagte NM-distanser med nye Norgescupløp, eller c) sørger for å arrangere alle Norgescupløp i sentrale strøk, altså rundt Oslo, Østfold eller i Trondheim. Slik jeg ser det vil ingen av disse mulighetene komme norsk orientering til gode, og jeg håper at det finnes såpass mye vett i kretsrepresentantene rundt om i Norge at forslaget blir nedstemt på forbundstinget i mars!

Og forresten, ingen endringer på VM-programmet blir bestemt i år. Happiness! Om det blir endringer neste år, satser jeg på at det nye nordiske forslaget med skogs-VM og sprint-VM annethvert år blir gjennomført. Det finnes håp om få beholde identiteten i idretten vår, tross alle mørke skyer som har truet de siste årene!

1 kommentar: