torsdag 10. november 2011

Update

Siden Blodslitet har det skjedd mye, så tenkte å oppsummere litt og så får jeg forsøke å gjøre det kort, selv om det ikke er lett.

EOC-samling
Helgen etter Blodslitet fikk jeg og Jo være med en gjeng fra IFK Lidingö til Mora for å trene i terregtypen som venter ved EM neste år. Det ble 5 meget gode økter, der jeg følte jeg fikk tak på terrenget, og leverte gode tekniske prestasjoner såvel i konkurransefart som flowfart og slowfart. Selv om det blir hardt å komme med har jeg markert datoene 14-20. mai i kalenderen for neste år...
EMs hjemmeside

Natt-NM
Mitt siste mesterskapsløp i juniorklassen, og jeg var definitvit sugen på å gjøre en god prestasjon. Det gikk dessverre til helvete ganske raskt, da jeg la igjen flere minutter i det krevende partiet i starten. Etter en halvtimes løping lå jeg nærmere 5 minutter bak Håkon som ledet.. Deretter gikk det litt opp og ned, der jeg gjorde mye rart når jeg lå bak og sløvet, mens det gikk bedre når jeg tok ansvar i klyngen og konsentrerte meg. Jeg ledet klyngen som kjempet om 3. plassen hele den siste runden, men tapte slåsskampen på sistepost, trynet over stemplingsbukken og var sjanseløs i spurten. Nok en hederlig (men rimelig ubetydelig) plassering etter et jevnt over dårlig løp. Det har liksom ikke gått helt min vei i år...
GPS
Resultater

Dagen etter Natt-NM løp jeg Sport8-sprintstafett sammen med CP. Vi løp ganske bra begge to, og ble beste Frol-lag på 5. plass. Søndag skulle jeg egentlig ha løpt Skiensmilen, men tidlige i uken fant jeg ut at jeg heller ville ta en tur til Molde for å besøke besteforeldrene mine, og for å få med meg avgjørelsen i Tippeligaen. Stemningen på Molde Stadion var topp helt til Strømsgodset utlignet på overtid og snøt oss for gullfeiring der og da. Heldigvis banket Brann Rosenborg, og det ble gullfest likevel. God stemning i byen når det ble det første gullet i klubbens 100 år lange historie! Det var ekstremt kult å få være med og oppleve det live i hvertfall!

Camp Norway
For å kickstarte det nye treningsåret dro jeg til Halden for å være med på Camp Norway. Kvalitetstreninger på rekke og rad er alltid bra. Selv om formen er veldig middelmådig for tiden løp jeg ganske bra på hardøktene. Blant annet satte jeg klar ny pers på 3000meter med tiden 9.28. Overhodet ingen imponerende tid, men jeg har løpt på bane to ganger i hele 2011, og har dermed ikke mye trening i å dunke rundt runde på runde. Men det er noe jeg har tenkt å gjøre noe med! På sprintintervallene på festningen løp jeg også bra, og dermed hadde jeg et bra utgangspunkt på jaktstarten. Det gikk lenge veldig bra, men en stygg miss når det begynte å dra seg til gjorde at jeg mistet tetklyngen, og i et desperat forsøk på å løpe meg opp igjen misset jeg igjen. Ikke helt bra, men nyttig erfaring i hvertfall, og så er det jo alltid kult å løpe side ved side med  flere tidligere  (og kommende??)  verdensmestere! 

Ut som fjerdemann på jaktstarten, med meriterte karer foran, et fysisk beist av en førsteårsjunior samt enda en verdensmester like bak. (foto: orientering.no)
GPS fra jaktstarten
Resultater


O-Galla
Camp Norway var i år lagt sammen med O-Gallaen, så lørdag kveld var det på med finstasen. Det ble en veldig artig kveld, med flere priser til familien Lundanes (jeg lever fortsatt på "årets overraskelse" fra 2008). Olav ble som ventet årets O-løper, og leverte et solid spark på leggen til pampene som vil endre sporten vår. Sitatet: "Slagordet er vilt, vakkert og rått, ikke kjedelig, henging og sprint" bør rammes inn på veggen hos alle de som sitter i maktposisjoner i IOF, NOF, SOFT etc..
Det var også ekstremt artig at mamma og pappa på vegne av Emblem IL fikk O-idrettens rekrutteringspris sammen med Tyrving. Ekstremt mye innsats har blitt lagt ned over mange år, og det er artig at det blir lagt merke til i O-Norge. Det er en del løpere 14-15 årsalderen (som er ikledt den flotte Emblem-drakten) som jeg gleder meg til å følge videre..
Prisvinnerne (foto: orientering.no)                 
Artig også at Isa vant prisen som årets trener, og ekstremt skuffende at Yngve ikke vant prisen som årets junior. VM-gull på langdistansen er det ultimate en o-løper kan oppnå...

Flytting og klubbytte
I hørst flyttet jeg til Sverige og til Stockholm, og etter noen måneder her borte har jeg kommet frem til at det er lite sansynlig at jeg flytter tilbake til Norge med det første.. Nå har jeg flyttet fra Stockholm, og til Södertälje (2-3 mil sør for Stockholm). Her bor jeg i en stor villa sammen med blant annet Scott Fraser, Graham Gristwood, Rickhard Ohlsson og Eric Börjeskog. Det innebærer også at jeg kommer til å bytte til Södertälje-Nykvarn Orientering, etter 4 sesonger i Frol. Jeg kommer nok ikke til å forlate Frol for godt, da jeg trives veldig godt i Frol-miljøet og er veldig lysten på å fortsette som NM-løper i klubben. Overgangen til en klubb av SNOs format er stor, men jeg tror det er dette jeg trenger for å ta et nytt steg og for å utvikle meg videre som orienteringsløper. Nytt terreng, mange gode løpere å trene med, solid opplegg rundt treninger og store ambisjoner som klubb er det jeg selv tror at jeg trenger, og sånn sett virker SNO perfekt. Gleder meg til å ta fatt på en ny periode i mitt liv som o-løper!


Oppsummering 2011:
Trening:
485h (67% løping, 26% ski, 3% styrke 3% sykkel/rulleski)
140h orientering(29%)
420 økter
177 o-økter(42%)
Max timer/uke 22:15
Min timer/uke 1:40
Max timer/måned 65:50
Min timer/måned 25:15,
Lengste treningsøkt 3:15

43 konkurranser (kun 2 seiere)
155 reisedøgn

Kalkulert tapt treningsmengde i perioden 20.mars-20.mai pga løperkneet: 50h (30h o-teknikk)

Beste løp:
1. JEC-stafett (2. etp, klart beste etappetid, 3. plass sammen med Jon og Håkon
2. O-Ringen løp 3 (4. plass, 90 sek tidstap)
3. NM-mellom (4. plass, 30 sek tidstap)

Dårligste løp:
1. KM Mellom Hedmark/Oppland (slått av legenden Sigurd Dæhlie)
2. NM Lang (7 min tidstap)
3. JWOC Mellom (total blackout..)

Beste opplevelser:
1. Langdistansetest i Barbate med jr.landslaget i Februar (var på sporet av noe stort)
2. O-Intervaller med Thierry, Olav, Adamski ++ i Portugal i februar (første lek med de store gutta)
3. O-Ringen løp 1 (etter en ekstremt tøff sesongstart fungerte plutselig kroppen som den skulle for første gang siden februar)

Største nedturer:
1. Løperkneet (kjente at noe var feil med kneet allerede i Barbate i februar, men tenkte ikke over det. Under Camp Norway i Polen slo det seg vrangt, og satte en effektiv stopper for en god sesongoppladning. 1 måned helt uten løping, og det var først i juni jeg kunne løpe over 8 timer i uken. Sesongødeleggende deluxe)
2. JWOC (selv om vårsesongen gikk i dass kom jeg likevel til VM, og formen hadde såvidt begynt å nærme seg. Så blir jeg syk og får VM ødelagt. 6 år med jr.VM 2011 i hodet rett i dass..)
3. NM Mellom (etter å ha vært i bra form hele høsten og med bein som var bra som bare det på langdistansen, slår kroppen seg vrang og vil ikke løpe fort. Selv om den tekniske prestasjonen var veldig bra rakk det ikke til NM-medalje denne gang heller. Bittert..)
4. NM Lang (blir satt helt ut av det vanskelige førstestrekket, gjør ekstremt mange feil og leverer et elendig løp. Ekstremt frustrerende.)
5. VM-uttakningsløp langdistanse (løp ganske bra teknisk, men hadde e fryktelig tung dag fysisk. Misset på slutten, og når jeg løp inn til foreløpig andreplass bak HP Mathiesen var jeg 100% sikker på at jeg ikke kom til VM. Var mange kjipe timer etter det løpet..)

Kort oppsummering av 2011:
Dette er året da alt gikk galt. Frem til starten av mars fløt treningen bra, og jeg var på vei mot det nivået jeg hadde planlagt å være på. Så ble jeg skadet, og alt gikk skit derifra og ut. Når jeg ble bra igjen i kneet hadde jeg ikke lenger trøkket i beina, jeg hadde ingen flyt, ro eller selvtillit i orienteringen, og jeg ville for mye. Det har vært ekstremt mye stang ut, og det er ikke tilfeldig. Når man ikke er i flytsonen, når man vil for mye og generelt er misfornøyd med egne prestasjoner er det lite som går den rette veien...

Jeg har hatt flere gode perioder treningsmessig i løpet av det siste året. November-Februar var omtrent perfekt, og gikk nesten prikkfritt i forhold til planen (lå foran skjema til 550 timer). August var også en kjempemessig måned der jeg løp nærmere 60 timer. Føler jeg i har hatt lange perioder der jeg har gjort som jeg skal, og at det gjelder å fylle inn resten av året med lignende flyt i treningen for at jeg skal ta stegene jeg vil ta. Uansett, jeg kommer ikke unna at årets sesong har vært en resultatmessig katastrofe. Jeg har, av flere årsaker, ikke klart å prestere på det nivået jeg hadde sett for meg/det nivået jeg mener jeg burde være på. Manglende resultater har plaget meg i hele sesongen, og kanskje har tankene/skuffelsen over resultatene tidligere i sesongen vært et hinder som har stått i veien for kommende resultater. Negative tanker og tidvis manglende motivasjon har i høst ført til litt tafatthet og likegyldighet underveis i konkurranser. CC-løpet i Asker er et godt eksempel, der lysten og gnisten forsvant etter flere feil før passering. Avslutningen var preget av likegyldighet og konkurransemoduset forsvant. Sånne opplevelser er ikke bra..., og det er er noe jeg må jobbe med.

Hva skal til for at jeg tar et stort steg som o-løper i 2012:
- Jeg må holde meg frisk og skadefri
- Jeg må øke treningsmengdene (planlegger rundt 550-575 timer)
- Jeg må få troen på meg selv (selvtillit i den tekniske gjennomføringen)
- Jeg må finne flyten
- Jeg må løpe mer på fast underlag for å kunne henge med på tempoet i seniorklassen (baneintervaller, intervaller på vei etc)
- Jeg må utvikle meg teknisk, og da spesielt på retningsløpingen

Samtidig må jeg være tålmodig, og akseptere at det er en lang vei opp til det nivået f.eks. Olav og Thierry er på. Heldigvis er jeg ung, og har mine beste år foran meg. Nå er jeg godt i gang med vintertreningen, hittil har alt gått på skinner, og jeg ser fremover mer motivert enn noen sinne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar