tirsdag 13. september 2011

2 små sekunder..

Krysser målstreken på mellomdistansen ekstremt fornøyd med egen prestasjon hva teknisk gjennomføring angår, men samtidig er frustrasjonen over den dårlige dagsformen stor.

NM er over, og for min del var det hele en stor skuffelse. To fjerdeplasser føyer seg inn i rekken av de mange "stolpe ut"-opplevelsene jeg har hatt i år. Jeg kom til NM med flere gode opplevelser/prestasjoner i bakhodet, og jeg følte at målsetningen om å ta to medaljer var realistisk. Fordi jeg er i svært bra form, og fordi jeg burde beherske terrenget på Gjerdrum bra. Etter nedturen på langdistansen var jeg svært revansjesugen før mellomdistansen. Jeg ville prestere, jeg skulle prestere. Løpet kan oppsumeres veldig kort: Jeg orienterte meget bra, gjorde ingen store feil og løp mitt beste mellomdistanseløp på to år. Fysisk hadde jeg en tung dag, noe strekktidene gjenspeiler veldig godt. På torsdag hadde jeg topptider på alle de strekkene jeg orienterte greit på. På mellomdistansen hadde jeg ingen topp 3-tider før avslutningen (bestetid til sistepost, nestbest i spurten). Ekstremt bittert at jeg hadde en så tung dag fysisk, når teknikken stemte så bra, men det jeg tar med meg videre er at jeg faktisk kan orientere bra, bare jeg har rett fokus og klarer å holde konsentrasjonen oppe hele veien. Når jeg blir senior må jeg orientere på dette nivået hver gang.

Resultater NM Mellom 

Skuffelsen over å gå medaljeløs nok en gang (har ikke tatt medalje i NM siden jeg vant mellomdistansen i H17-18 for to år siden) var stor, men samtidig er det artig at det var nettopp Martin og Håkon som slo meg. Martin har vært nære mange ganger, og har flere 4. og 5. plasser i NM-sammenheng, men medaljen på langdistansen var hans første. Håkon har også hatt en tøff sesong i år, med stolpe ut spesielt under VM-testløpene.
PS! Ekstremt kult at Lars holdt unna med 1 fattig sekund etter ett fantastisk løp, og sikret Frols første NM-gull i seniorsammenheng! Det veide mye opp for at jeg og Ulf misset medalje med henholdsvis 2 og 4 sekunder..

Som alltid avsluttet stafetten NM-uka. Jeg løp andreetappen på det meget sterke andrelaget, sammen med Håvard og Carl Petter.  Håvard gjorde jobben (som han alltid gjør), og sendte meg ut bakerst i tetklyngen med alle favorittlagene, litt over 20 sekunder bak Ulf som løp ut først av favorittene. Jeg sprengåpnet, og stemplet sammen med Tyrving (Tiltnes) og Halden (Dæhlie) på 1. post. Det etablerte seg raskt en gruppe på 7-8 løpere som løp sammen, og selv om jeg ikke tok så mye initativ hadde jeg hele tiden god kontroll på hvor jeg var og hvor jeg skulle. Følelsen man får når man ligger i teten på NM-stafetten, og får fri vei i skogen (altså; ingen foran), er helt utrolig, og kicket er utvilsomt noe av det beste man kan oppleve som o-løper. På langstrekket tilbake til arenaen bestemte jeg meg for å fokusere 100% på sisterunden, og bare følge med gruppen. Jeg kjente meg kjempesprek, og fikk det for meg at jeg nå hadde en meget bra mulighet til å både komme først inn og vinne etappen. Det var ingen god tanke, for når jeg og Ulf ruste avgårde ut av stadion med luke på 20-30 meter ned til resten av gruppen mistet jeg kontrollen inn i den tiende posten, og tapte omtrent minuttet på en skikkelig sving inn i posten. Kom bakpå, men klarte å ta meg sammen og avslutte etappen bra. Vekslet som nummer 8, like under minuttet bak Halden der Magne Dæhlie hadde avsluttet ekstremt sterkt. Carl Petter løp en bra sisteetappe, selv om han selv ikke var helt fornøyd, og vi endte på en sterk 10. plass som nest beste 2.lag!

Resultater NM-stafett 

Fremover er det fortsatt mye morro å se frem til. JEC begynner i Østerrike  allerede på torsdag. Neste helg er det jr.NM-stafett, der vi har mye å revansjere etter å ha misset to år på rad. Så venter flere go'biter som Blodslitet og Natt-NM. Så det er bare å stå på, trene hardt og så ha så mye morro som man kan ha det i løpet av de siste ukene som juniorløper!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar