mandag 1. august 2011

O-Ringen

O-Ringen er over, og jeg kan se rimelig fornøyd tilbake på uken. Jeg løp et godt løp, to ok løp, et løp litt under pari og et skikkelig dårlig. Det gav etappeplasseringene 6-28-4-20-6, og en samlet 8. plass. Før årets O-Ringen hadde jeg 7. plass som best på enkeltløp, og 17. plass som best sammenlagt. Begge de ble presset klart nedover, og det var positivt. Det mest gledelige med uken var at jeg endelig begynner å vise spor av den fysiske kapasiteten som bor i meg. Kapasiteten jeg skulle vise på VM i Polen. Hittil i år har jeg vært litt tung og seig, og ikke hatt spesielt mange gode strekktider. Under O-Ringen fungerte kroppen bra, beina var stort sett bra og jeg holdt stor fart i store deler av de fleste løpene. Det er godt å få bekreftet at jeg har bestetider/topptider på de strekkene jeg orienterer bra. Det lover godt.

Det første løpet var veldig bra i store perioder, men jeg mistet kontrollen på to langstrekk og tapte 5 minutter på to poster. Utenom de to strekkene var det bra, og spesielt perioden fra 2. post og til 7. post var bra, der jeg var desidert raskest(22 sek foran Yngve på 11 minutter) med tre bestetider, gjør at jeg begynner å få troen på meg selv igjen. 6. plass litt over 5 minutter bak Yngve var ok.

Det andre løpet var et skikkelig drittløp. Jeg kom aldri igang teknisk, og kroppen våknet aldri. Jeg var tung, seig og ute av stand til å konsentere meg om kartlesingen, og gjorde feil på nesten hver eneste post. 28. plassen, 11 minutter bak vinner Joakim Svensk, sendte meg ut av kampen om sammenlagtseieren.

Før det tredje løpet bestemte jeg meg for å ta det litt roligere, og la teknikken ta kontroll over farten. Et lite problem oppstod få minutter før jeg skulle bevege meg til start, da jeg klarte å ødelegge lupen min. Etter den dårlige andreetappen, hadde jeg bestemt meg for å finne frem lupen slik at jeg kunne få flyt i orienteringen også i de meget detaljrike områdene. Uten lupe gjorde jeg endel mindre feil i nettopp disse detaljrike områdene. Totalt hadde jeg seks stykker mindre feil på rundt 10-20 sekunder, altså et samlet tidstap på mellom 1.30 og 1.45. Jeg endte som nummer 4, 1.40 bak finske Einari Heinaro, etter det som må karakteriseres som et bra løp. Sammenlagt bykset jeg også oppover etter katastrofeetappen før hviledagen.

Etter tre langdistanser var det endelig duket for mellomdistansen, og det var en etappe jeg hadde gledet meg til. Den første delen av løypen gikk greit, selv om jeg la igjen endel sekunder her og der. Etter 13 minuttes løping lå jeg på 5. plass, men så gjorde jeg en paralellfeil, og gikk på en stjernesmell på langt over to minutter(2.15-2.20). Dermed var løpet ødelagt rundt midtveis, men med totalresultatet i bakhodet klarte jeg å holde trykket oppe siste del av løypen(avsluttet 7 sekunder bedre enn vinner Albin Ridefelt etter storbommen). 20. plass, 3 minutter bak, var ikke helt det jeg hadde tenkt.

Etter fire etapper med varierende resultater løp jeg ut som nummer 9 på jaktstarten. Med Regborn, Høgstrand og Sjøkvist henholdsvis minuttet, halvminuttet og 12 sekunder foran meg, bestemte jeg meg for å åpne hardt. Sjøkvist ble hentet og passert med engang, og på sjettepost var jeg forbi de to andre også. Etter langstrekket til 7. post hadde jeg løpt nest raskest av samtlige (3 sekunder svakere enn Joakim Svensk). Deretter kom en periode der jeg mistet trykket i orienteringen, og begynte å gjøre mange feil på rundt 15-45 sekunder. Jeg la igjen omtrent 2 minutter, men var fortsatt sammen med Sjøkvist, Regborn og Høgstrand ut på det lange langstrekket på vei tilbake mot arenaen. Jeg og Regborn løp i fra de to andre og sjetteplassen var innenfor rekkevidde, men inn i posten mistet jeg oversikten, strøk postringen og forsvant ut i et diffust område. I rundt to minutter surret jeg rundt, i et desperat forsøk på å ta meg inn. I løpet av den tiden passerte både Sjøkvist og Høgstrand (de hadde orientert mye bedre enn meg hele etappen, og avslutningen var intet unntak), og når jeg endelig fant posten kunne jeg løpe inn til en grei 8. plass. Litt bittert med den svake avslutningen da jeg definitivt burde klart å unngå den siste feilen, men det er marginer i idrett, og når man ikke gjør jobben skikkelig bikker det gjerne utenfor kanten..

Kort oppsummert: Kjempefornøyd med hvordan kroppen fungerer for tiden, og det var godt å endelig få resultater som bekrefter at det bor mye i meg. Det er ingen grunn til at høstsesongen ikke skal bli bra nå.

Ellers om uka? Vi var 12 norske juniorer som bodde sammen i et hus godt utpå bondelandet, og det er vel ingen overdrivelse å si at vi hadde det meget gøy. Det ble mye sjitprat, Blue Mountain State og pizza, ispedd endel bading, litt trening og andre artige aktiviteter. En herlig uke!

Resultater:
Løp 1
Løp 2
Løp 3
Løp 4
Løp 5 (etappetider)
Sammenlagt 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar