tirsdag 16. august 2011

Gløden er tilbake..

For min del avsluttet O-Ringen sommeren, og det ble tid for å fokusere på høstsesongen. Jeg har nylig avsluttet en skikkelig kvalitetsperiode som jeg håper skal legge grunnlaget for gode prestasjoner utover høsten. På 15 dager ble det 30 økter på tilsammen 40 timer. 9 o-tekniske økter (deriblant to NM-relevante økter på Gjerdrum), 4 korte rulleskiøkter, mens resten var lengre løpeturer på i skog og mark, på sti og i myrer. Litt alternativt må man jo også trene, så jeg har også luftet rulleskiene mine 4 ganger. Etter endel måneder der jeg ikke har fått trent så mye som jeg ønsker, gjør en slik periode ekstremt godt spesielt på det mentale planet. Nå er jeg giret som bare det på å trene bra frem mot de mange viktige løpene som kommer fremover.

I dag hadde jeg forresten også en utrolig flott opplevelse. Etter å ha kjørt mine foreldre til flyplassen (de skal til Frankrike for å heie på Olav), svippet jeg innom Ellingsøya på vei tilbake. Der trente jeg halvannen time på et kart fra 1985, som jeg aldri har løpt på før. Av en eller annen grunn ble kartet sluttet å bruke (sannsynligvis fordi beliggenheten er meget usentral) tidlig på 90-tallet, så med andre ord ble jeg førstemann som orienterte i skogen på over 15 år. En skulle nesten tro at ingen hadde satt sin fot der i mellomtiden, da jeg løp meg på et tosifret antall hjorter/rådyr i løpet av økten. At klokken såvidt hadde rundet syv, og solen nettop hadde stått, er nok en mer naturlig forklaring..I starten stemte også kartet tilnærmet 100%, og ut av andreposten var jeg så fascinert av hele opplevelsen at jeg misset skikkelig på neste post... Utover i løypen oppdaget jeg at alt ikke var som i -85, da det har skjedd endel endringer i stinettet, samt at overraskende mange steiner og skrenter var gjengrodd eller rett og slett borte! Likevel en herlig opplelvelse å løpe på et nytt (svært gammelt!) kart jeg har hatt lyst til å prøve ut i noen år.

WOC
I dag begynner jo også den virkelige moroa i Frankrike, der det skal deles ut medaljer. Sprinten i kveld blir nok for en helsveitsisk affære, med legende Khramov som største utfordrer. Russeren har vunnet gull i de 6 (lang-stafett-stefett-sprint-sprint-stafett) siste mesterskapene, og han er nok lite lysten på å bryte den statistikken.
Tips: Khramov - Hubmann - Kubyrz - Merz - Lysell - Kvaal Østerbø


Gromøvelsen er først i morgen, og for å være helt ærlig kan jeg ikke skjønne hvordan noen skal slå Thierry med mindre noe ekstraordinært skjer (skade/hoppe over post etc.). Han har vært så utrolig solid, og utklasset konkurentene gang på gang i Frankrike det siste året. Jeg ser ikke bortifra at han fort kan vinne med 5-6 minutter om han leverer ett normalt/godt løp. Bak Thierry blir det en riktig hard fight om sølvet. Olav, Nordberg, Gonon, Hubmann og Adamski virker å være hakket svakere enn Thierry, men samtidig hakket for resten. Olav vant i fjor, Hubmann vant to år på rad før det, Nordberg har tre medaljer på de siste fire, Gonon er alltid der oppe og Adamski vant kvalikkheatet på imponerende vis. Outsidere? David Andersson, Rollier og Pasi Ikonen. Meget sterke teknikere, som kanskje kan ta medalje på en god dag.
Tips: Thierry - Olav - Gonon - Nordberg - Adamski - Hubmann


Etter langdistansen venter en velfortjent hviledag, før det braker løs på mellomdistansen. Etter fjorårets rysare (det mest spennende løpet jeg noen gang har vært vitne til) blir det spennende å se hva som skjer nå. Kommer Thierry til å knuse konkurrentene, og vinne sitt syvende vm-gull på distansen, eller får vi en outsiderseier? Alt annet enn Thierry må regnes for å være en overraskelse. Som Anders Gärderud sa: ""hierry er O-sportens Usain Bolt. Han virker uslåelig." I kvalliken viste derimot Peter Øberg at Thierry kan slås (scoret sinnsyke 1480 worldranking-poeng!), men kvalifisering er ikke noe annet enn kvalifisering. Novikov virket råsterk, mens Nordberg, Kratov og Adamski virket veldig solide. Olav og sveitserne leverte også bra, så det er mange om beinet.
Tips: Thierry - Novikov - Nordberg - Adamski - Öberg - Olav

Tradisjonen tro er det stafetten som runder av VM, og her kan alt skje. De siste tre årene har det vært stor dramatikk på siste etappe (Thierrys biestikk i 08, Martin Johanssons pinne i låret i 09 og Thierrys galante postglipp i fjor), så man må være beredt på alt. Utifra kvalifiseringene er det lett å utpeke Frankrike til klare favoritter, men det er en rekke land som vil være med i fighten. Russland har vunnet 3 av de siste 5, Sveits og Norge har råsterke lag, Tsjekkia er alltid med, Sverige har ett bra lag, Ukraina er definitivt å regne med, og man har interessante lag i Finland, Storbritania, Østerrike, Danmark og Estland.
Tips: Frankrike - Norge - Sveits - Sverige - Russland - Ukraina

Moro blir det i hvertfall!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar